NYHETER

Zenterio CEO Jorgen Nilsson in Dagens Media

DATUM: 2016-02-02     KATEGORI: Holmströmgruppen
DEBATT. Vi kommer att få se fler kraftmätningar liknande den mellan å ena sidan Telia och Telenor å andra sidan SBS Discovery, menar Jörgen Nilsson, vd för teknikleverantören Zenterio.

 

Så befinner vi oss återigen i ett tv-krig. I våras kunde Dagens Medias läsare följa ett drama i fler akter mellan SBS Discovery och Telia gällande distribution, paketering och priser av SBS Discoverys tv-kanaler. Parterna kom överens till slut efter att Telia släckt ner kanaler som Kanal 5, Eurosport och Discovery Channel under en vecka. Att vi nu återigen är mitt i en liknande konflikt visar att det är inte var en engångshändelse att det blev svart i rutan hos tv-tittarna.

 

Varför sker då detta? Tv-marknaden befinner sig just nu i den största förändringen någonsin. Den uppkopplade televisionen ökar snabbt, framför allt i yngre målgrupper, och skyndar på processen. Effekten blir att maktförhållandet på tv-marknaden förskjuts: från kanalbolagen, de traditionella innehållsleverantörerna, till konsumenterna och tv-operatörerna. Dessutom försvagas kanalbolagens ställning i branschen på grund av nya digitala utmanare, såsom Netflix och HBO, som erbjuder innehåll på ett nytt sätt.

För att läsa hela debatten:

Klicka här

[interactive_banners fe_icon=”icon_pencil-edit” title=”HolmströmGruppen” subtitle=”Läs mer om oss.” image=”21594″]

Holmströmgruppen är en privatägd företagsgrupp med säte och huvudkontor i Stockholm. Verksamheten bygger på tre separata affärsområden som innefattar fastigheter, nyproduktion av bostäder samt handel med noterade och onoterade bolag. Våra tre verksamhetsområden ger oss inspiration och en sund riskspridning. Kärnverksamheten ligger i förvaltningsfastigheter med Sverige som huvudmarknad.

[/interactive_banners]


logo