DEBATT. Vi kommer att få se fler kraftmätningar liknande den mellan å ena sidan Telia och Telenor å andra sidan SBS Discovery, menar Jörgen Nilsson, vd för teknikleverantören Zenterio.
Så befinner vi oss återigen i ett tv-krig. I våras kunde Dagens Medias läsare följa ett drama i fler akter mellan SBS Discovery och Telia gällande distribution, paketering och priser av SBS Discoverys tv-kanaler. Parterna kom överens till slut efter att Telia släckt ner kanaler som Kanal 5, Eurosport och Discovery Channel under en vecka. Att vi nu återigen är mitt i en liknande konflikt visar att det är inte var en engångshändelse att det blev svart i rutan hos tv-tittarna.
Varför sker då detta? Tv-marknaden befinner sig just nu i den största förändringen någonsin. Den uppkopplade televisionen ökar snabbt, framför allt i yngre målgrupper, och skyndar på processen. Effekten blir att maktförhållandet på tv-marknaden förskjuts: från kanalbolagen, de traditionella innehållsleverantörerna, till konsumenterna och tv-operatörerna. Dessutom försvagas kanalbolagens ställning i branschen på grund av nya digitala utmanare, såsom Netflix och HBO, som erbjuder innehåll på ett nytt sätt.